sâmbătă, 23 martie 2019

Promovare la locul de munca

Am citit mai demult o carte. Era vorba despre un strain, venit dintr-o tara obscura, intr-un orasel englez cu ifose si gentlemenii tipice. Iar pentru ca toata lumea era prea curioasa si bagareata in treburile lui, s-a gandit sa le joace o farsa, sa ii pedepseasca, trantindu-le eticheta de cap. A luat o gorila (lucru tinut secret pana la sfarsitul cartii) si a dresat-o. A ras-o, pudrat-o, imbracat-o samd. Si a prezentat-o ca pe fiul sau. A devenit un "domn", foarte apreciat in comunitate, cel mai bun dansator al balurilor samd, pana cand s-a grabit sa plece, dandu-le indicatii snobilor ca daca incepe sa se comporte urat e din cauza alcoolului si sa ii desfaca cravata. Asta era semnul sa se cuminteasca - doar ca era opusul. Iar gorila a devent gorila, sfasiind totul. 

Acum nu mai avem gorile. Asemanarea dintre noi si primate, cat si maimute, atat de populara in secolele darwiniene trecute, este de moda veche. Acum avem androizi, roboti si inteligenta artificiala. Degeaba le explici necunoscatorilor ca AI-ul nu e ceea ce ti se prezinta sub titluri senzationale, ca e doar o functie matematica de generalizare, ei tot cred ca "este ceva acolo". Degeaba le zici ca un robot adevarat nu arata ca un om, ci cantareste cateva tone si e actionat hidraulic, si de obicei face ceva munca, inlocuind lucrul manual uman, sau macar ca o masina de teren, ei se uita la cauciucul ala facut sa arate ca un om si se minuneaza. 

Noua poveste este cu roboti androgini si nu cu primate. 

Am avut un meeting cu noua firma contractoare si dupa ce m-au lamurit ca sunt un asset, au mai declarat interogativ pe scurt si pe fata ca in afara de bani ce altceva as mai cauta, subintelegandu-se ca mi-ar oferi cat cer, ba chiar cautau si portite cum sa ma rascumpere de la tertul intermediar (firma care m-a plasat la ei sub contract de 6 luni), am ramas putin intr-o stare meditativa. Adica, sa ne intelegem: eu m-am angajat la ei cumva fara sa vreau. Pur si simplu m-am trezit angajat si cu laptopul in brate intr-un birou din New Jersey. Glumeam catre colegi facand analogia cu "I didn't knew I was pregnant!" - o emisiune americana de senzatie cu fete grase cat niste foci, cu hormonii dati peste cap, care nu stiau ca au erau insarcinate pana la o durere de burta sau o basina cu reziduu. Daca exista oameni care nu stiau ca mai au inca un om in interiorul lor de ce nu ar exista oameni care nu stiau ca or sa fie angajati? 

M-am trezit cu un nou job. 

Nici nu m-am gandit bine la toata gravitatea situatiei. Eu am si un contract cu firma veche, lucrurile se duc intr-o zona gri, chichite legale gen "munca pentru competitori" etc. Ce-o sa le zic la noua firma? Va spun eu ce o sa le zic: o sa le zic ca "awesome, will make it work!". Pentru ca asta am zis tot timpul de am fost angajat. 

Mai tineti minte episodul acela din South Park cand voice-actor-ul care il juca pe Chief a plecat de la ei, asa ca au trebuit sa faca un ultim episod, de luat la-revedere, batandu-si joc de el, si folosind doar replici din celelalte episoade? Da, a fost monumental.

Dar daca un robot automat, un script "pe net", ar spune fraze potrivite in situatii de gen? Pentru ca tot procesul de recrutare a devenit standardizat acum. De ce nu ar fi si automatizat?

Exemple de interviu:

I'm very excited of this new opportunity!

I hope I will be a strong asset!

Awesome! Sounds good to me!

I'm looking forward to keep in touch and talk with you. 

Exemple de harneala (deja angajat):

We will make it work eventually, there's no question about it.

If this thing is going to be easy to learn, it will be very good and very easy, if not, then it's going to be hard and not easy to learn. (auzita de mine aproape la fel)

I believe we should have a meeting so we can talk and analyze this situation, because it's getting frustrating. 
 We have a great team, my colleagues are great!

Un robot ar putea repeta lucrurile astea la nesfarsit si ar putea obtine un job peste $70k pe an oriunde in Vest. Ba chiar si pastra pentru ani in sir doar mimand munca si nelucrand absolut nimic. Si sunt mind-blown chiar si acum cand scriu articolul asta.

Da, sa fii roman cat de cat ne-cretin in Vest e ca si cum ai juca un joc pe godlike si give all. Acum mi se face frica de ziua cand cineva ar inventa scriptul ala si ar indeparta toti indienii recrutori si ar face toti impostorii bastinasi (si nu romani) sa arate bine.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu