A inceput o ciupercarie despre intorsul acasa pe interneti. Nu stiu daca s-au luat baietii unul dupa celalalt sau a fost o evolutie emergenta cauzata, desigur, de dorul de acasa, oricat ar nega asta taranii nostri. Foarte posibil a inceput cu campania electorala: diaspora a devenit o masa de vot importanta. Orice partid ne-pesedist ar miza pe votul lor. Asa ca il avem pe Ciolos in vizita in UK:
Convorbirile politice, inclusiv cele din partea stanga, gen "romanii nu au plecat din cauza lui PSD" a lui Dragnea, au invaluit pe toti internautii intr-o stare de vis si, la nivel de subconstient, au inceput sa discute de acasa. As da si niste linkuri catre bloguri, dar nu merita, pentru ca sunt dejectii ale unor marlani care au prins la apa calda si se jura ca nu mai au de ce sa vina acasa.
Dar putem incepe de la o simpla convorbire pe Facebook. SAceste discutii pot sa constituie niste studii de caz extrem de avansate in psihologia romanului. Primitivismul si anonimitatea (sau daca nu, cel putin libertatea de exprimare conferita de distanta sigura) sunt sincere; sentimentele si tulburarile mintale sunt literalmente stampilate de pe scoarta cerebrala a persoanei in cauza in postari si imagini; avem de-a face cu adevarul in forma pura, asta daca, bineinteles, ne detasam de ea/el, nu ii putem botul la poveste, nu empatizam, si il privim ca pe un cobai. Postarea:
Salut,
Am hotarat sa ma repatriez in Romania. Locuiesc in suburbiile
din Chicago. puteti sa-mi dati informatii despre mutarea unor lucruri -
nu cred ca imi trebuie un container - diferite comanii. As vrea sa
inteleg procesul de repatriere, care sunt pasi pentru a ajunge in
Romania cat mai curand. Apreciez orice informatie.
Iar cateva dintre comentariile mai virile:
v-ati gandit bine doamna
draga?in tara e dezastru....analizati bine situatia..Am prieteni care
s-au repatriat si dupa cateva luni au facut cale intoarsa...e un sfat nu
il luati ca pe o critica...departe de mine gandul asta.
eu va inteleg perfect ! Si va doresc din suflet sa va simtiti in tara ca orice alt roman care este plecat de mult timp si caruia ii este fff dor de tot ce tine de Romania ! Chiar daca economic este greu , macar sufleteste veti fi implinita ! Si eu sunt aici de peste 6 ani insa abia astept sa ajung acolo in cateva luni !!!
Cand nici financiar si nici sufleteste nu este implinita in Romania, ce face??
Eu am trecut prin aceste momente, de care te rog sa ma crezi, la distanta de 20 de ani, tot ma rascolesc ca un vis urat.
TOT CE DUCI DE AICI ACOLO, ACOLO RAMANE.
Asa ca ATENTIE !
Intervin in dorinta de a nu regreta ceeace faceti.
Nu investiti financiar , deoarece s -ar putea sa reveniti .
Si eu m-am saturat in 1998, am investit totul acolo si m-am intors aici, fara nimic. Acum traiesc a doua viata, dar niciodata nu-mi mai doresc sa revin.
Si aici poate sant oameni rai, excroci,etc.
Acolo mishuna, sant peste tot si nu ai cum sa nu te lovesti de ei.
Am trecut prin vama, RAR, Serv. Pasapoarte, Carte de Identitate, Banca,etc. Am insirat cateva, deoarece AICI VA DORESC MULT NOROC, eu prefer sa nu le mai revad.
Sanatate!
atunci cand o persoana face o alegere , trebuie respectata si incurajata ! Doar d-na stie ce simte in sufletul dansei ! Nimeni altcineva ‼️Deocamdata asta isi doreste ! Pe viitor isi va da seama cu adevarat ce isi doreste sa faca si unde sa traiasca ! Pt moment va pleca in Ro pt ca asa simte ! Si o felicit pt ca isi urmeaza inima si sufletul ! Doar acolo va vedea cu adevarat unde vrea sa traiasca !
Nu sint doar 2 alternative
...daca nu America, de ce nu o tara europeana civilizata cu un sistem de
sanatate de mare calitate, si un cost al vietii mai redus ca in US?
Spania, Portugalia sint posibile optiuni
Parerea mea umila este sa ramaneti acolo 😂🤣😂 dupa 12 luni in Romania o sa va blestemati ziua in care v-a venit in cap gandul sa va repatriati. :))))
Veniti in Romania dar pastrati-va actele americane valabile,nu se stie cat de mare va fi dezamagirea aici !
Grabiti va incet , du da pasarea din mana pe cea de pe cioara de pe gard!😊 ! Face ti o analiza a celor pro si contra, va rog sa o postati, sigur majoritatea ( +40%) vor fi contra plecatului in Ro, Eu va doresc sanatate, aici sau in Ro!
Nu va intrebati voi ce comentati.. poate este nevoita.??. Nu cred ca merge la binele din Romania. ...
Indiferent de problemele care
le aveti se pot rezolva ,ramaneti in Chicago .Daca reveniti in Romania
nu veti reusi sa va mai gasiti locul sa va adaptati.Ve-ti fi strain in
tara natala.
Nici nu stiti cat a lipsit din Romania . Vin si cei nascuti in occident si raman in Romania vin si cei nascuti in occident si raman daca dispun de bani si pot face ceva afaceri.Nu vin cei care muncesc pe un salariu de mizerie din Romania care abia iti acopera cheltuielile de intretinere.Daca dispui de bani intri usor in sistemul corupt din Romania si poti sa te descurci daca nu ai bani muncesti de iti sar ochii pe bani de nimic.Eu nu cred ca cineva care a trait mai bine in strainatate se intoarce in Romania sa traiasca mai rau.De la rau la bine mergi dar de la bine la rau ma indoiesc doar de dragul ca esti acasa .
ar trebui sa
încercați pe pielea dumneavoastră ca sa vedeți cum este , o înțeleg
perfect pe doamna care vrea sa se mute . Am renunțat la toți banii
pentru a avea un trai decent in țara mea , sa mănânc o roșie din grădina
, un ou de la o găina sănătoasă .
Prietenele mele americance când au venit in vizita au rămas foarte
plăcut impresionate de mâncarea noastră , foarte gustoasa , de păsările
din curte. Și-ar dori și ele sa se poată adapta aici și sa rămână .
In viața banii nu sunt totul , acasă este cel mai bine .
ba mâncarea e foarte imporanta . Așa e , mâncam ca sa trăim . Am cheltuit bani pe mâncare organica in state și nu se compara cu cea din grădina ta de acasă . Pentru mine viața simpla e o plăcere, pana și mirosul pământului este altul la noi . Datorită mâncării de acolo te îmbolnăvești , totul pleacă de la alimentație , deia sunt așa mult bolnavi de cancer acolo .
Nu totul se rezuma la mâncare , era unul dintre motivele mele pentru care am ales România .
am fost 4 luni in
tara pana in Luna martie, eu deocamdata nu m-as intoarce, mancarea
scumpa si importata, soselele dezastru, un comportament urat in general
(in special pe la institutiile de stat) nu prea gasesti nimic organic,
doar daca cresti tu gaini si semeni in
gradina, ceea ce poti face si aici. Mancarea noi o gatim, eu am
invatat-o pe americanca sa-si faca sarmale, nu o zic ca si o lauda, doar
ca depinde de noi de mancare vrem sa gatim.
Voi in loc sa ajutati femeia
asta cu cate-un sfat incepeti cu ironii si cu pareri proprii in legatura
cu revenirea in Romania..halal si grupurile astea
Pui intrebari si abia daca primesti un raspuns concret prin comentarii la ceea ce ai intrebat.
Nici
nu-i stiti situatia, poate este nevoita sa se intoarca in tara...dar
na, romanul tot roman ramane chiar daca s-a stabilit pe alte meleaguri.
Nu se moare de
foame dar nici bine nu iti e.Tara e frumoasa sa mergi doar in vacanta
.Strainatatea isi pune amprenta si te schimba nu mai esti acelasi care
ai plecat din acest motiv nu vei reusi sa te mai adaptezi cu ce se
intampla in jurul tau.Noi dupa 20 de ani
ne-am intors acasa si nu am rezistat decat 7luni .Avand casa si tot ce
ne trebuie ne lipsindune nimic si totusi nu am reusit sa ne mai gasim
locul acasa simtindune straini la noi acasa.Sistemul te face sa iti
doresti sa pleci.
Din pacate asta este crudul
adevar.Toti ne iubim tara si locurile natale in care am crescut si
ne-am format dar din pacate tara nu e pregatita sa ne primeasca din nou
cum nici noi nu mai putem fi cei care am fost inainte de a emigra.
Anul trecut in Iunie ne am
repatriat,ignorand sfaturile cunoscutilor de a renunta la acest gand!
Luna viitoare facem cale intoarsa! Fetele noastre nu s au
acomodat deloc.Am locuit in California.Am cumparat casa noua! Am pierdut
cate 5 ore la Enel si Eon ca sa mi fac contracte.Cine locuieste in US
stie cat de simplu se rezolva acolo! Condusul unui autoturism pe
strazile oraselor este o adevarata aventura! samd......
In RO in orasele mari ni
trebuie masina personala neaparat, transportul in comun este fff bun, ca
si in NY , de exemplu. Nu stiu cat de mari sunt fetele dvs., daca sunt
inca copii, se vor acomoda usor. Sigur, nici unui scolar din strainatate
nu-i place scoala din RO unde trebuie sa invete serios, nu sa termine
liceul ca in America si sa nu stie sa scrie. Dar, sigur, fiecare are
motivele lui.Numai bine.
Indiferent ca pleacă sau
revine , Este foarte bine ca pleacă dintr-o tara unde altceva nu faci
decât ,,, sa fi Sclav ....sclavie modernă doar ca nu recunoașteți munca
acasa munca acasa , ce vorbiți si va dați mare cu America
esti un om normal cu gânduri
normale si cu liniște ,,, aici nu poți fi decât un robot sa muncesti si
sa dormi ,,, adică știți voi mai bine doar ca va țineți asa de mândri
ca Santeti in America ,, Sclavi
oameni buni nu stiu câți dintre voi țineți Paștele si stați liniștit Fara sa va gândiți dacă stai mai mult acasa si da,,, vine 1 mai 😅
Sa iti permiți sa stai acasa Fara munca ,,
In România poți face asta liniștit si nu moare nimeni de foame , dar in America dacă stai acasa si nu ai lucrat o săptămana pfffff
Cealaltă săptămana ai de plătit mașina chirie banca etc 😅😅😅
Da du-te in România fără banii făcuți in america !
Pari tare frustrat ....dăca ești aici numai la făcut bani ca sa pleci acasă normal ca nu ai nici o distracție ca bagi bani la ciorap 😉 asa ca măcar nu generaliza ca toți îs ca tine ca greșești
:)))plm ,in ro majoritatea sunt datori la banca ,case sau mașini cu dobânda de 15%-25%,cine nu are rate la banca stau ca șobolanii câte 5-6 persoane într-un apartament cu 2 camere cu părinții și conduc toate rebuturile din Europa care cad tablele după ele ,vai de Steaua lor ,România a ajuns o țara bananiera ,așteptăm sa vina pakistanezii acum :))
Dar tu sti cum este in America? 99% dintre americani au rate lunare ptr: casa, masina, scoli, asigurari medicale,asociatii de locqtari destul de piparate ptr intretinerea spatiilor verzi, plati ptr telefoane, plata drumurilor si autosteazilot ( toll-uri), taxe de tot felul...etc... nimic nu este al lor, totul este al Bancilor!Ca sa tina piept acestor avalanse de plati, de obicei, intr-o familie normala toata lumea munceste, multi au cate 2 job-uri! Vacanta, daca ti-o iei, este 7 zile pe an, daca vrei mai mult, 2-3 saptamani s-ar putea ca la intoarcere nu mai ai job! Fereasca-te sfantul sa te imbolnavesti, o zi lipsita de la plata si se cunoaste bine! Ma opresc, desi as putea continua. Attila are curaj si spune adevarul! Bravo Attila!
Si, tot ca o informatie, LA ZI, ptr tine referitor la " Romania a ajuns o tara bananiera asteptam sa vina pakistanezii acum", afla ca in America pakistanezii sunt una din comunitatile ffff numeroase si impreuna cu indienii si cei din Bangladesh cu care de fapt se inrudesc, sunt o comunitate respectata care, daca nu ma insel, detin mare parte din lantul de grocery stores 7 Eleven fff popular in toata America, nu vezi pakistaneze facand curatenie, ca romancele( poate patroane de companii de curatenie unde le angajeaza pe romance, rusoaice, sud-americance..)...si ptr asta, nimeni nu numeste America cum c-ar fi " bananiera"..asa ca, vezi, poate Romania ar castiga, pakistanezii poate-i pune la munca pe romanii care se plang de tara lor...poate-i mai bine ...
Foarte buna
hotarirea cu repatrierea.Si eu am facut-o,acum 2 ani si ma felicit.Dupa
23 de ani de America.Nicaieri nu-i ca acasa.Probleme sint in Romania
pentru ca lumea e saraca.Nu e cazul,daca ai pus ceva deoparte in
America.Dupa atitia ani de platit chirii,mortgage-uri,rate
la masini,asigurari medicale f scumpe,,vacante ioc,viata sociala
ioc,mincare teribil de proasta...ma simt ca-n prima
tinerete.Casa,masina,bani la banca,am deschis o mica afacere,bat Europa
tot timpul anului,mincare extraordinara,aer curat,fara stres,mergem la
petreceri,gratare,meciuri de fotbal,viata sociala,terase cu
bere,camping...simt ca traiesc.Pentru prima oara dupa 24 de ani ,nu mai
am 1 dilar datorie la vreo banca sau vreun payment de facut.Traiesc
cash.Cu totul platit jos,la anii pensiei pot trai ca un imparat cu
social security check.In America nu-ti ajunge checkul ala pentru chirie
si mincare.Nu va luati dupa toti care va spun ca e groaznic in
Romania.Nu-i asa.Romanul e bolnav sa se vaiete non-stop,e
puturos,comod,invidios,ranchiunos,mitocan si total neinspirat in
antreprenoriat-de aia n-au succes in ceea ce fac si se pling toata
ziua.Eu i-am ignorat,le-am zis sa-si vada de ale lor si m-am apucat
hotarit de treaba.Si merge de sfiriie,concurenta nu-i mare ca in
America,faci treaba serioasa si buna,banii vin mult mai repede ca-n
America-unde te omoara ratele si taxele.Majoritatea celor care va
sfatuiesc sa ramineti in America ar pleca si ei,miine,insa nu pot-toti
sint bagati pina in git in datorii,nu pot pleca nicaieri.Vor plati rate
si datorii pina la moarte.Asta-i America...” aici faci banii,aici ii
lasi,niciodata nu-i aduni”-mi-a luat 20 de ani sa ma conving de asta.Mai
bine mai tirziu decit niciodata...
O părere personală. Dacă ai
bani e bine oriunde . Am fost în țară in luna Martie, sincer mâncarea mi
s-a părut mult mai scumpă acolo dar mai bună decăt aici de 100 de ori.
Viața e liniștită, fără stress și atîtea Bill-uri ca și aici. Am fost în
Cluj. E de vis!!!! Toată România e suoerbă defapt.
Parintii mei au plecat inapoi
dupa 20 de ani de america si sant foarte bine si multumiti. Pensii de
aici pensii din romania e mai mult decat trebuie. Da romania are
probleme eie dar ajungi sa fie un life style care iti preocupa timpu mai
ales la anii de pensie. Ajungi in romania aveti 6 luni sa faci
repratiere. La care dupe ce faceti chestia asta aveti 1 an ca sa va
aduceti bunurile fara a plati taxe vamale.
Am trecut prin aceste faze( prin unele , deoarece totul s-a schimbat din 1998)si daca cineva ma intreaba ,, mai vrei sa te intorci?" raspunsul meu este NICIODATA
Wow!! Am citit
toate textele si majoritate Zic ca nu sar mai intoarce inapoi in
Romania. Acest subiect este chiar interesant pt o cercetare si chiar pt a
scrie o carte. Pentru mine nu conteaza unde locuiesc, atit timp cit
sint linga cei iubiti, familia si
prieteni adevarati. Pt mine America este tara binecuvintata care mi-a
oferit toate oportunitatile si unde am reusit sa realizez o viata
decenta. Am fost nascuta in Romania si ma rog la Dumnezeu se ne
ocrotesca tara si romanii de rau. Dupa 32 de ani locuiti aici, nu cred
ca a-si mai putea trai in Romania.. mi se rupe sufletul cind vad
pensionarii ca nu le ajung banii pt mincare... si nu mai vorbesc de
sistemul medical...oamenii sint mult mai indiferentii acum in comparatie
de anii 1980’s cind eram copil in Romani... coruptie peste tot..
vecinii nu mai sint amabili si mai stau la taclale ca pe vremuri...
infrastructures sint penibile... and the list goes on
Pe langa observatii pe langa subiect, cum ar fi aceea repetata de mine ca romanii sunt complet cretini in absolut toate articolele mele, gen sunt iliterati, se cearta si porcaie, nu inteleg ca mancarea e mai ieftina si mai sanatoasa in SUA decat in Romania, iar romanii ca tara sunt mai bolnavi decat americanii iar life expectancy este mai ridicat in SUA, incluzand toti impuscatii si cioroii care au medie de viata mai mica, uite cateva note despre acasa, reintoarcerea acasa si diasporeni:
Romanii nu se (mai) intorc acasa. Oricat show politic, discutii si oameni pregatiti sa se jure pe inima ca nimic nu e mai fain decat acasa, tot nu se intorc acasa - au fost cateva incercari, cativa oameni, asa cum a fost fix cu toate populatiile, irlandezi, italieni, mexicani etc, trendul este ca romanii pleaca. Si pleaca multi.
Motivul este saracia. Cred cu tarie ca o tara are un tipping-point - un prag de la care nu se mai poate intoarce niciodata la bunastare. Niciodata. Se intra intr-un cerc vicios, unde oamenii buni pleaca, multi slabi la caracter si prosti raman; acestia ajung in pozitii de conducere (si nu ma refer neaparat politice, dar in firme si institutii, asa cum il aveam eu pe dr. ing. col. gen. care vorbea despre el la persoana a 3-a si si-a plagiat lucrarea de doctorat - ooo, dar ce sa spun de profesorii universitari iliterati), incurca lumea pe acolo si imping pe cei buni sa plece si mai mult. Daca ne uitam la Irlanda, Sicilia si sudul Italiei, Scotia, chiar estul Germaniei, de unde au emigrat in SUA oamenii incepand cu cateva sute de ani, ba chiar si in Asia, ex. Filipine, putem sa prognozam si viitorul Romaniei. Regiunile acestea nu mai izbutesc sa se organizeze. Saracia e instalata perpetuu si numai o dominatie imperialistica exterioara benefica pe cateva sute de ani, gen lumea anglo-saxona, ar mai putea schimba lucrurile.
Toti romanii ar vrea sa se intoarca acasa. Sunt impartiti in doua tabere: unii mai taranosi care spun ca tara lor e cea mai superba si s-ar intoarce instant si ceilalti mai educati care jura ca nu s-ar intoarce niciodata in tara aia de cacat. Nu se intorc, desigur, dar adevarul este ca daca ar fi bani, gen aceeasi infrastructura si nivel salarial ca in europa s-ar intoarce mai toti. La fel ca si eu.
Problema imigrarii este doar la prima generatie. Toti avem in suflet durerea ruperii; niciodata nu vom reusi sa ne simtim ca acasa in SUA (si atentie! vorbim de tara cladita de imigranti, vorba aceea, unde in orase mari toti sunt de undeva din afara), iar cand ne intoarcem chiar acasa in Romania suntem izbiti de cretinitatea si saracia pe care am uitat-o in doar cateva luni de strainatate. Or, in strainatate, lucrurile au revenit la normal, asa cum ar trebui sa fie si aici, si se astepta toata lumea sa fie, de la mersul la un ghiseu pana la abonamentul la gaz; in Romania sunt anormale. Suntem dezradacinati si vom fi tot restul vietii oriunde, literalmente, oriunde vom merge. Dar copiii nostri nu. Nesurprinzator, ei vor avea identitatea tarii locuitoare. Copilul meu va fi american, si nu pentru ca vreau eu sa fie asa ca sa uite de Romania; el nici nu a cunoscut Romania de la bun inceput. Acelasi fenomen ca si la celalalte natii amintite mai sus, fie italieni, irlandezi etc. Copiii lor sunt americani.
Romanii fac muncile de jos in strainatate. Cum, necum, cum s-au organizat, neavand nici inteligenta vesticilor, nici skilurile tehnice ale lor, nici vrajeala indiano-bangladesho-tigano sa minta in fata clientul (comunitatea indiana e una dintre cele mai de succes din SUA si e literalmente bazata pe minciuna si putere de persuasiune), nici disciplina si concentrarea pentru o scoala de lunga durata si apoi o cariera. Aproape toti prietenii mei romani/maghiari din Ardeal din Chicago sunt soferi de tir si soferi de taxi. Stiu cativa mecanici. Un numar uluitor de mare este la raschetat parchet (si eu am fost 2 saptamani si e foarte-foarte greu, am slabit 10 kg gen), atat de mare incat a inceput sa se mentioneze in statistici. Stiu o doctorita si ceva notar sau ce plm e, de acte si chestii, profilat pe romani. Toate joburile astea necesita ore. 60-70 ore pe saptamana, iar plata nu e chiar ideala. Patronul meu de la raschetat parchet lucra 7 zile din 7, cate 10-12 ore pe zi. Meseria este extraordinar de grea, probabil 9 din 10 pe scala, 10 fiind cea de militar in zona de conflict gen; luni-sambata lucra normal iar duminica mergea si facea prospectiunile si toate actele. Nu mi se parea un om bogat, dar na, nici nu a confirmat, poate baga bani in stocks si fondul de pensii. Intr-o zi s-a dus, s-a operat pe picior de varice, a venit schiop si a continuat munca la loc, fara repaos. Astfel, sa nu ne miram ca toti se plang de sclavie si ca nu au timp de viata sociala.
|
Gura Raului, Sibiu, Romania |
De ce am plecat? Eu am fost subofiter pe undeva si aveam dublul salariului unui muncitor; daca un muncitor sau functionar simplu lua 1000 de lei, eu luam 2000 de lei; in 2016 aveam vreo 2700 de lei salariu si am plecat pe un post de inginer la o fabrica pe vreo 3200 de lei (cu tot bani de chirie si ore suplimentare, motivul nu a fost alea 2-3 milioane in plus, era de natura penala/morala, nu mai rezistam sa vad ca eu sunt in pus in mijlocul esecurilor - esecuri ce insemnau si pierderi de vieti omenesti, din cauza indiferentei si incompetentei - un alt coleg nu putea sa aiba copii pe baza de stress). Nevasta-mea era asistenta medicala si primea 1200 de lei salariu la plic, pentru ca in acte scria 800 (minimul prevazut de lege). 400 de lei dadea pe autobuzul interurban; 200 de lei pe autobuzul de oras; statea cu parintii si apoi a primit moca un apartament de la taica-so luat pe noroc in vremurile acelea cand leul s-a devalorizat de 300 de ori in cateva luni. Consum? 200-300, mai faceti voi matematica acolo. Acum, eu stiu ca boala romanului e aia sa se laude ca el a plecat in strainatate ca o aventura, pentru ca el avea ce ii trebuie acasa, bani, job, casa, masina, a plecat, citez, de la nivelul unui Mercedes seria C, sau S, plm, nu le stiu, macar ca eram sigur ca era din ala ce "nu bate, nu troncane, tinut de o baba inainte", cu 280,000 km la bord. Tarania e mare, romanul e marlan, ba avea salariu 70 de milioane vechi, ba 30 de milioane vechi, numai ca avea combinatii, sau chiar mai bine, cum mi-a zis un bucurestean, el lucra in marketing, asa ca nu ii mai trebuiau bani, lol, nu de asta a plecat. In viata mea nu am auzit de un om sa traiasca decent din marketing, ca doar ala e un nume fabulatoriu pentru agentii de vanzari. Dar eu pot sa o spun pe sleau: nu rezistam financiar in Romania. Aveam o pereche de blugi, singura, luata de la magazine chinezesti, pe care o purtam pana cand mi se rupea intre craci. Restul hainelor erau din second-hand-uri. Si nu sunt omul care sa se uite la ce haine cumpara, ba chiar deloc, dar intelegeam ca nu imi pot permite sa imi iau o pereche de pantaloni cand vroiam eu. Nu imi permiteam masina! Pur si simplu nu aveam. A trebuit sa fac un imprumut de la CAR pentru asta. Mi-a dat mama bani. Mi-a trebuit ca sa fac naveta la jobul de inginer. Nu faceam foamea, evident, dar nu faceam nimic altceva. Nu aveam bani de mare; am fost la mare la Bulgari o data. De fapt, aia e singura data cand am fost sa calatoresc, ba nu, mint, am mai fost o data in Ungaria, la verisorii sotiei. Am plecat din cauza saraciei.
Am avut noroc si succes. Nu am lins in cur, dar am fost politicos si am ignorat in loc sa rabufnesc frustrat cum fac toti romanii. Am inchis ochii si mi-am intors capul cand am avut de-a face cu oameni rai. Am prins un post de inginer unde sunt platit pentru prezenta si acum stau ore intregi pe internet. Salariul meu este undeva la $70,000 pe an. Si ce mi-a venit intr-o zi? Hai sa vad cati bani am adunat in astia 2 ani si ceva de lucrat in afara. Si am facut un tabel.
month of
year |
2016 oct |
2016 nov |
2016 dec |
2017 jan |
2017 feb |
2017 mar |
2017 apr |
2017 may |
2017 jun |
2017 jul |
2017 aug |
2017 sep |
2017 oct |
2017 nov |
2017 dec |
2018 jan |
2018 feb |
2018 mar |
2018 apr |
2018 may |
2018 jun |
2018 jul |
2018 aug |
2018 sep |
2018 oct |
2018 nov |
2018 dec |
2019 jan |
2019 feb |
2019 mar |
2019 apr |
balance |
2,500.00 |
4,920.98 |
4,920.98 |
4,920.98 |
4,227.79 |
2,821.64 |
1,690.93 |
162.08 |
844.38 |
1,100.31 |
1,220.51 |
2,506.12 |
3,436.58 |
3,774.61 |
271.71 |
1,989.72 |
646.72 |
3,125.90 |
7,333.11 |
18,055.66 |
18,616.54 |
9,816.98 |
13,812.71 |
23,238.85 |
27,064.32 |
28,322.40 |
38,798.38 |
9,969.29 |
8,514.32 |
5,745.52 |
8,222.50 |
deposit |
2,500.00 |
3,000.00 |
0.00 |
0.00 |
0.00 |
0.00 |
150.00 |
2,694.41 |
3,023.93 |
2,256.20 |
4,181.62 |
3,122.38 |
3,087.62 |
3,278.55 |
6,656.24 |
3,925.49 |
4,484.20 |
6,364.81 |
10,825.10 |
5,747.32 |
6,313.43 |
6,619.17 |
11,296.92 |
3,886.47 |
4,286.25 |
13,846.96 |
4,349.41 |
4,577.68 |
2,987.55 |
9,057.84 |
7,488.97 |
spent |
0.00 |
579.02 |
0.00 |
693.19 |
1,406.15 |
1,130.71 |
1,678.85 |
2,012.11 |
2,768.00 |
2,136.00 |
2,896.01 |
2,191.92 |
2,749.59 |
6,781.45 |
4,938.23 |
5,268.49 |
2,005.02 |
2,157.60 |
102.55 |
5,186.44 |
15,112.99 |
2,623.44 |
1,870.78 |
61.00 |
3028.17 |
3370.98 |
33178.5 |
6032.65 |
5756.35 |
6580.86 |
4,730.38 | | | | |
Balance inseamna cat aveam in cont, si asa cum se poate observa, am venit in SUA cu vreo 5500 de dolari - banii de nunta; am stat 2 luni, cu nevasta si copilul, cautandu-mi un job, refuzand sa ma duc la parchet, si era aproape sa ajugem sa facem foamea: pe undeva prin mai aveam 150 de dolari in cont, toti banisorii nostri. Apoi mi-a intrat primul salariu. Nimeni nu ne-a ajutat. Nu aveam nici masina ca sa ma duc la lucru si nimeni nu te angaja daca nu ai masina. Faceam 2 ore un drum cu autobuzul, noroc ca era ieftin, sa ajung la fabrica.
Deposit inseamna cat am depozitat luna de luna in cont. Sume mari ce sar peste 10k sunt cand mi-au intrat revenirile de taxe si ceva bonusuri de la job, nu e chiar salariul.
Spent inseamna cat am cheltuit.
Dar, totusi, cati bani am facut eu acum?
deposit
total |
140,008.52 |
spent total |
129,027.43 |
rest |
10,981.09 |
Pai am depozitat in total vreo 140,000 de dolari, astia sunt banii ce i-am facut in 2 ani. Am cheltuit, bineinteles, chirie mancare si etc. Dar in cheltuiala aceea intra si masina, care de bine de rau, este un bun, si intra si banii ce i-am bagat in casa, in stocks si in contul neveste-mii ca rezerva. Deci, pe langa rest, aia 10k de mai sus, mai am si astia:
betterment |
10,000.00 |
Nevasta |
7,500.00 |
Wells Fargo |
1,500.00 |
robinhood |
3,100.00 |
total |
22,100.00 |
si
equity al casei, pe care pot sa o vand si sa imi iau banii inapoi:
house ez |
206,689.00 |
mortgage |
167,734.49 |
rest |
38,954.51 |
deci un total de $62,035.6 dupa ce scadem si cei 5k ce i-am avut la inceput si cei 5k ce ar trebui sa ii dau realtorului daca vand casa. Neam de neamul meu nu a facut in 2 acesti bani, toti, adunati, de la Decebal incoace, chit ca nu sunt multi bani la nivelul unuia ca mine, dar sunt incredibil la nivel average - gen statistica salariala a romanilor sau americanilor. Acesti bani sunt curati, fara alte taxe pe ei, sunt ce as putea sa tin in mana acum daca lichidez tot. Asta e valoarea mea financiara acum. Fondul de pensii, de care nu ma pot sa ma ating pana la 65 de ani, si pe care nu l-am inglobat, e iarasi $15k. Am pus deoparte aproape $2000 luna de luna. Da, am mancat si din Aldi, si pui de la Walmart la $5, nevasta-mea a gatit continuu, si nu am iesit nicaieri in oras.
Si acum sa presupunem ca ma teleportez in Romania. Bineinteles ca mi-as gasi de lucru usor, am experienta si multa forta de munca a plecat; costul de viata e la fel sau chiar mai scump acolo, dar am un boost incredibil fata de ortacii mei subofiteri sau ingineri care au ramas: am $60k in mana. Pot sa imi iau o casa, o masina! E ca si cum as fi disparut 2 ani si apoi m-as fi intors, dar acum cu o casa rezolvata! Niciunul dintre colegi nu au putut sa faca asa ceva in Romania; eu nu as fi putut sa fac asta si as fi ramas tot la o pereche de blugi in dulap. Dupa 2 ani as fi fost la fel de sarac.
De ce nu ma intorc? Pai uitati-va, calculati si voi. Afacerea e prea buna. Eu, indiferent daca raman aici sau ma reintorc candva in Romania, am facut si continui sa fac bani. Incet, incet, in vreo 10 ani, o sa ajung la bunastare, o sa am o casa si vreo 2 masini platite si ma duc la pescuit luna de luna. Poate ca ma intorc. Si asa e ok, am toti banii astia! Dar de ce sa nu mai stau? Nu e ca si cum in Romania ies in oras seara de seara, m-as fi dus la Sovata saptamanal si plm unde. Acolo nu aveam bani, iar aici nu mai am timp, dar sa ma plang de asta, gen ca sunt sclav, ar fi o prostie. Eram sclavul saraciei in Romania; aici sunt sclavul banilor. In inca 2 ani o sa am inca vreo 50-60k. De ce nu? E ca si cum ai avea un cont de economii la banca, la fel de profitabil ca Caritasul, dar de data asta, unul care e pe bune.
Mai este ceva in afara de bani? Poate ar fi. Ar fi mama mea si tatal meu care e pe moartere. Sora-mea e o lepra. Cumnatul meu e ok. Prieteni nu mai am, am avut 2-3, s-au dus toti. Unul mai am, de fapt, e in Cluj. Dar noi am trecut deja de tineretea aia unde petreci timpul cu prietenii. Am devenit batrani si acum doar vizitam prietenii. Petrecem timpul cu familia, nu? Da, m-as intoarce acasa. Daca ar fi bani. Dar, pe de o alta parte, e si rautatea si indiferenta romaneasca. Ma intorc sa fac nervi? Sa am griji? Sa urlu la colegi, ba, tampitule, du-te si raporteaza-ti superiorul ca a furat transformatorul in ograda unitatii, in timp ce el se complace si tace si apoi se plange ca nimic bun nu se face in tara asta, fara sa faca nici cea mai mica legatura intre cele doua evenimente? Iar cand le-am spus colegilor ca, ba, m-am saturat, eu plec, ei mi-au spus pleaca! Ba chiar ma provcau de ce nu pleci odata? Am plecat. Acum le mor copiii in spitale si la scoli ca nu mai au asistenti, medici, vaccinuri si echipamente sa ii ingrijeasca. Si voteaza cu PSD in continuare sa-si primeasca portia de fasole. Sunt oarecum sigur ca voi fi la fel sau mai agitat in Romania decat sunt acum; e la fel ca pretul traiului de zi cu zi: ti se pare ca in Romania e mai ieftin si bio, dar te inseli. Eu m-am lamurit.
Sfarsit.